I dag har vi haft meget fokus på vores indledning og har gennemgået meget af den teori vi hver især har haft fundet frem.
Vi har haft meget debat om de emner, vi gerne vil have med i selve opgaven og har haft talt om nogle af emnerne måske ligger lidt for langt uden for selve bevæg grundlaget på vores problemformulering.
Vi har b.la andet talt meget om Maslows behovspyramide og om hvordan den har ændret sig igennem årene.
Behovspyramiden har 5 lag af behov. De nederste tre lag af behov kaldes mangelbehov, og hvis disse behov ikke opfyldes, fyldes man med angst, uro og frustration og vil søge at opfylde dem. Hvis de er opfyldt, føler man ”ingenting”, kun mangel når de ikke er opfyldt. De øverste lag af behov (vækstbehovene) Dermed er også sagt, at det ligger i menneskets potentiale at vokse. Vækstbehovene er derfor ikke aktuelle, førend mangelbehovene er opfyldt. Når vækstbehovene er opfyldt, forsvinder de ikke, men vil derimod styrke menneskets motivation i forhold til livsværdier og ønsker om vækst og selvaktualisering. ( Kilde:http://neft.dk/maslow.htm )
Tiderne skifter.
I dag hvor Maslows behovspyramide måske bedst anskues på hovedet (se nedenfor) ses ændringerne i alle sine nuancer – i dag er alle vore basale behov såsom at spise, stifte bo, leve i fred og ro osv. opfyldt, vores velstand er høj og vores intellekt veludviklet. Derfor bliver der rum for at kigge indad. I denne proces begynder vores udviklingsrejse. Personlig udvikling fylder derfor mere hos den enkelte, som søger efter en højere mening med livet.
Vi har i forhold til vores opgave talt meget omkring hvad der var moderens, barnets og lederens behov og hvordan de kommer til udtryk i den aktuelle sag i casen.
Selv om vi mener det er en super god ting, at have med i vores pædagogiske overvejelser, har vi dog valgt at hive det ud af selv opgaven, da vi ikke føler den ligger inden for vores endelige problemformulering. Derfor har vi valgt at lægge den her på vores blog.
Af andre gode emner vi har været inden om i dag kan nævnes.
- Dagtilbuds lovgivningen.
- Virksomhedsgørelse.
- Kommunikation
- Konflikttrappen
- Udviklings psykologi
- Vigtigheden af faste rutiner for børn
- Dilemma diagram.
- Forældresamarbejde
Ud fra de ting vi har drøftet i dag er planen, at vi hver især forsøger at hive essensen ud af det vi har valgt af emner og forsøge at få skrevet lidt ned. Vi mødes daglige på tjatten og gennemgår det vi er nået frem til. Alt bliver sendt til gruppens sekretær, som med hjælp fra gruppen sætter det sammen. Vi mødes så igen fysisk om nogle dage.
Der har været en rigtig god stemning i dag i gruppen, og der har også været plads til de forskellige frustrationer over, hvad vi endelige vil have med og hvordan vi får begrænset os.
Så nu tror vi at vi har pejlet os ind på det. Agtigt.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar