Transaktionsanalysen.
Transaktionsanalysen indeholder fire slags analyse:
·
Strukturanalyse – Analyse af den
individuelle personlighed.
·
Transaktionsanalyse – Analyse af hvad folk
siger og gør til hinanden.
·
Spilanalyse – Analyse af skjulte
transaktioner, der føre til en gevinst.
·
Drejebogsanalyse – Analyse af specielle
livsdramaer, personen tvangsmæssigt gennemspiller.
Introduktion til
Strukturanalysen.
Strukturanalysen giver mulighed for at svare på spørgsmål
som fx
·
Hvem er jeg?
·
Hvorfor handler jeg, som jeg
gør?
·
Hvordan er jeg blevet sådan?
Dette er en metode til at analysere et menneskes tanker,
følelser og adfærd. Den har grundlag i Egotilstande.
Et eksempel her kunne være en mor, skælder højlydt sine
støjende og stridslystne børn ud. Hendes ansigt skuler. Hendes stemme er
skinger. Hendes arm er spændt og hun holder den op i luften. Pludselig ringer
telefonen, og hun hører en vens stemme. Moderens stilling, tonefald og udtryk
begynder at forandre sig. Hendes stemme bliver velklingende. Hendes arm, der
før var spændt ligger nu roligt i hendes skød.
Egotilstanden defineres af Berne som ”Et sammenhængende
følelses- og oplevelsesmønster, der står i direkte forhold til et tilsvarende
sammenhængende adfærdsmønster”.
Ifølge Berne fungerer hjernen således at der bevares
komplette oplevelser i seriel rækkefølge, i en form som beskrives som ”egotilstande”
dvs. at egotilstandende rummer den naturlige oplevelsesmåde og den naturlige
måde at registrere oplevelser i deres helhed. Men oplevelserne opleves også som
adskilte dele.
Med andre ord det der sker med en person, registreres i
hjernen og nervesystem, som opfatter alt hvad en person oplevede i sin barndom,
alt hvad der lærtes af sine forældrefigurer, opfattelse af begivenheder,
følelserne som var forbundet med begivenhederne og de forvrængninger man
tilføre sine erindringer. Vores erindringer er lagret som på en video, de kan
spilles igen og igen og begivenhederne kan huskes og genopleves.
Vi har alle 3
egotilstande, som er adskilte og forskellige adfærdskilder:
·
Forælder egotilstanden.
·
Voksen egotilstanden.
·
Barne egotilstanden.
Disse tre egotilstande er ikke abstrakte begreber, men
virkelighed ”Forælder, Voksen og Barn repræsenterer virkelige mennesker, der
eksisterer nu, eller som engang har eksisteret”.
Personlighedens struktur er fremstillet i diagrammer (bogen
s. 31)
Forældre egotilstanden bygger på holdninger og den adfærd, der
er indoptaget fra ydre kilder, først og fremmest forældrene. Udadtil udtrykkes
den ofte over for andre i fordomsfuld, kritik og omsorgsfuld adfærd. Indadtil
opleves den som gamle forældrebudskaber, der stadig påvirker det indre Barn.
Voksen egotilstanden har ikke noget med personens alder at
gøre. Den retter sig imod den aktuelle virkelighed og objektive
informationsindsamling. Den er organiseret, tilpasningsdygtig, intelligent og
fungere ved at afprøve virkeligheden, udregne sandsynligheder og lidenskabsløst.
Barne egotilstanden rummer alle de naturlige impulser, som
et lille spædbarn har. Den rummer også registreringerne af de tidlige
oplevelser, hvordan det reagere på disse og de ”grundholdninger” som indtages
over for sig selv og andre. Dette kommer til udtryk som ”gammel” adfærd tilbage
fra barndommen.
Når vi handler, tænker og føler som vi så vores forældre
gøre, er vi i forælder egotilstanden. Når vi beskæftiger os med vores aktuelle
virkelighed, indsamler fakta og beregner objektivt, er vi i Voksen
egotilstanden. Og når vi føler og handler som vi gjorde, da vi var barn, er vi
i Barne egotilstanden.
Fx En mand skulle undersøge en privat skole for sin søn. Da
han aflagde rapport om det, han var nået frem til omkring skolen, hvor
undervisningen bl.a. var uformel og der blev opmuntret til kreativitet, kunne
man let iagttage tre adskilte reaktioner:
1.
”Jeg kan ikke se, hvordan
nogen kan lære noget i den skole, der er beskidt på gulvene!”
2.
”Før jeg beslutter mig, tror
jeg, at jeg burde undersøge skolens undervisningsniveau og evt. snakke med
nogle andre forældre.”
3.
”Orv, jeg ville virkelig
gerne have gået på sådan en skole selv!”
Efterfølgende da han reflekterede over sine egne ovennævnte
reaktioner analyserede han sig frem til at:
1.
Var den måde hans far ville
have reageret på. (Forælder egotilstanden).
2.
Her besluttede han sig for at
ville opsøge flere data om skolen (Voksen egotilstanden).
3.
Her erindrede han sine egne
ulykkelige oplevelser fra skolen og forestillede sig, hvordan skægt han selv
kunne have haft det i en skole som denne.
Fx ud fra casen: En mor aflevere sin dreng på den samme stue
hver morgen og oplevere en bedre kontakt med pædagogerne der og vil derfor
gerne have flyttet drenge til den stue.
1. Der er aldrig nogle af de pædagoger fra drengens stue. De
gider nok slet ikke være her.
2. Før jeg går, snakker jeg lige med dem, som der er her så
de ved hvem min dreng er.
3. Ovre. Denne stue kan jeg godt lide de har alt det fede
lege tøj.
Efterfølgende da han reflekterede over sine egne ovennævnte
reaktioner analyserede han sig frem til at:
1. Dette er den måde hendes mor ville have reageret.
2. Her beslutter hun sig for at ville opsøge flere data om
stuen ( Voksen egotilstand).
3. Her inddrager hun sine egne ulykkelige oplevelser fra sin
barndom om dårligt og manglende legetøj. Og kan se hvor sjovt hun ville have
haft det hvis hun havde været på den stue som barn.
Udvikling af
egotilstandene
Det lille spædbarns opmærksomhed er rettet imod egne behov
og velvære. Det forsøger at undgå smertefulde oplevelser og det reagere på
følelsesniveauet med alt hvad det har og er. Egotilstanden hos det spæde barn
optræder næsten med det samme. Indflydelsen på Barne egotilstanden er endnu
ikke fastlagt hos det spæde barn.
Det næste der udvikler sig , er Forælder egotilstanden den
komme oftest til udtryk første gang, når det lille barn første gang begynder at
lege at det passer børn og forsøger at efterligne sine forældre.
Voksen egotilstanden udvikles når barnet forsøger at få
mening i sin verden og når det opdager at det er i stand til at manipulere med
andre. Fx Det kan spørge: ”Hvorfor skal jeg spise, når jeg ikke er sulten?” og samtidig
have forståelsen for at det kan manipulere de voksne ved at forgive en
mavepine, når det ikke har lyst til at spise.
Introduktion til
analysen af Transaktioner.
Alt, hvad der sker mellem mennesker, vil indeholde en
transaktion mellem deres egotilstande. Når en person sender en besked til en
anden, forventer man et svar. Alle transaktioner kan klassificeres som følgende:
1.
Komplementære.
2.
Krydsede, eller
3.
Skjulte
Komplementær transaktion opstår når et budskab, udsendes fra
en bestemt egotilstand, og for den forudsagte reaktion fra en bestemt
egotilstand hos den anden person. Den komplementære transaktion er en televant
og forventet reaktion som følger sunde menneskelige forholds naturlige
forskrifter. Den komplementære transaktion kan forekomme mellem alle
egotilstandene. Man kan også sige hvis svaret er det forventede, er
transaktionen komplementær. (Se evt. eksemplerne s. 37).
Krydsede transaktioner opstår når to mennesker står og
stirre på hinanden. Vender ryggen til hinanden, er uvillige til at fortsætte
transaktionen eller er forundrede over det der lige er sket imellem dem, det er
sandsynligt, at de lige har oplevet en krydset transaktion. Denne transaktion
opstår, når der kommer en uventet reaktion på stimulusen. Den upassende
egotilstand aktiveres, og transaktionslinierne mellem dem krydses. På dette
tidspunkt vi som mennesker tildens til at trækker os tilbage, vende os bort fra
hinanden eller dreje konversationen i en anden retning.
Skjulte transaktioner er de mest indviklede. De adskiller
sig fra de komplementære og krydsede derved, at de altid omfatter mere end to
egotilstande. Når et skjult budskab afsendes, skjules det under en socialt
acceptabel transaktion.
Et eksempel kunne være fx
En bilsælger siger til kunden: ”Det her er vores bedste
sportsvogn, men det kan være, at den er for vovet til dig.” Her sender han et
budskab, der kan opfattes af både kundens Voksen egotilstand og af hans Barne
egotilstand. Hvis kundens Voksen høre budskabet kan han svare: ”Ja, Du har ret,
når man tager mit arbejde i betragtning.” Hvis hans Barn reagere, kan han
svare: ”Jeg tager den, den er lige hvad jeg vil have.” et andet eksempel kunne
være når en sekretær fremlægger et brev, der indeholder adskillige trykfejl,
for sin chef. Dette opfordrer ham til at give hende en Forælder ydmygelse. Det
samme sker fx når en student til stadighed afleverer sine opgaver for sent,
udebliver fra timerne, skriver ulæseligt eller på en eller anden måde
fremprovokerer det, der svarer til forældrekritik.
Spilanalyse
Vi mennesker spiller psykologiske spil med hinanden, der
ligner spil som matador som folk spiller ved sammenkomster. Spillerne må kende
spillet for at kunne spille med. Alle spil har en begyndelse, et fast sæt
regler og en afsluttende gevinst. Psykologiske spil har dog et skjult formål,
da de ikke spilles for sjovt. Berne definerer et psykologisk spil som et
tilbagevendende sæt transaktioner, som ofte gentager sig, er overfladisk set
fornuftige, med en skjult motivation også sagt på en anden måde transaktioner
med trick. Der er tre bestemte elementer, der skal være til stede for at
definere transaktioner som spil:
1.
En løbende serie
komplementære transaktioner, der er antagelige på det sociale niveau,
2.
En skjult transaktion, som er
det budskab, der ligger bag spillet, og
3.
En forudsigelig gevinst, der
afslutter spillet og er det virkelige formål med at spille.
Psykologiske spil spilles for at vinde, men en person, der
spiller spil som en måde at leve på, er ikke en vinder. Nogen gange handler
personen som en taber for at vinde sit spil. Fx
Student: Jeg blev for længe oppe i går, og er ikke
blevet færdig med min opgave (skjult: Jeg er en slem dreng, spark mig.)
Lærer: Du er uheldig. Det er sidste dag i dag, jeg kan
modtage den opgave. ( Skjult: Ja, du er en slem dreng, og her er dit spark.)
Spil har en tildens til at gentage sig. Vi opdager at man
siger de samme ting på den samme måde, idet det måske kun er tid og sted, der
forandrer sig. Måske bidrager genopførelsen til det, der acceptable,
afslappende niveau til det kriminelle mord/selvmord. (.Se evt. flere eksempler
i bogen s.46 -47)
Introduktion til
Drejebogsanalysen.
En drejebog kan kort defineres som en livsplan, der meget
ligner en dramatisk scene, som individet føler sig tvunget til at spille
igennem. En drejebog hænger sammen med de beslutninger og grundholdninger,
barnet tager i en tidlig alder, Den findes i Barne egotilstanden og ”skrives”
via transaktionerne mellem et barn og dets forældre. Spillene, der spilles, er
en del af drejebogen. Når grundholdningerne og spillene genkendes, kan personen
blive mere opmærksom på egen drejebog.
Vi bærer alle rundt på mange masker og har mange former for
panser, der holder dets virkelighed indespærret og ukendt, endda for os selv.
Muligheden for at møde sin egen virkelighed, lærer os selv at kende, kan være
skræmmende. Måske fordi vi ubevidst frygter at møde det værste. Der ligger en
skjult frygt gemt i det faktum, at vi også kan opdage det bedste. At opdage det
værste er at stå over for beslutningen om, hvorvidt vi skal forsætte i de samme
mønstre eller ej. Enhver opdagelse kan kræve forandringer, og er derfor
angstprovokerende. Dette er imidlertid en skabende angst, man kan opfatte som
spænding ved at forøge sine muligheder for at være en vinder.
Transaktionsanalysen er et redskab, du kan bruge til at lære
dig selv at kende, til at finde ud af, hvordan dine forhold til andre er, og
til at opdage det dramalignende forløb, dit liv tager.
Personlighedsstrukturens enhed er egotilstanden. Ved at
blive opmærksom på egne egotilstande, kan man skelne mellem egne kilder til
tanker, følelser og adfærdsmønstre. Man kan opdage, hvor der er
uoverensstemmelse, og hvor der er enighed i din personlighed og der igennem
blive mere opmærksom på de valg, der står åbne for dig.
Ved at analyse egne transaktioner kan man få mere bevidst
kontrol over, hvordan man fungere sammen med andre, hvordan vi kommunikere med
andre og hvordan måden vi kommunikere og argere overfor andre på fungere og
hvor problemet eller misforståelserne om man så at sige opstår når
kommunikationen klipper.
Litteratur
henvisning til :
Muriel James og
Dorothy Jongeward
Født Vinder
Bogens forlag 1976. 9 oplag 1982
Oversat af Klaus Gormsen
Kap.2 s.19-55
Jakob Munck
Lille Studiebog i Transaktionsanalyse
Forlaget Fremtid 1997
1 udgave, 1 oplag
Bogens forlag 1976. 9 oplag 1982
Oversat af Klaus Gormsen
Kap.2 s.19-55
Forlaget Fremtid 1997
1 udgave, 1 oplag
Ingen kommentarer:
Send en kommentar