Virksomhedsgørelse:
For at belyse
virksomhedsgørelsen af danske daginstitutioner har vi valgt at tage
udgangspunkt i Henrik Herløv Lunds anskuelser (Hen14) . For at forklare det
pres lederne i daginstitutionerne er udsat for, har vi benyttet os af Dorthe
Pedersens (pedersens) (Ifs) teorier om blandt andet. De modsatrettede
krav.
Definition på virksomhedsgørelse:
Virksomhedsgørelse af danske daginstitutioner, er
sket i direkte forlængelse af en række tiltag igangsat under Anders Fogh
Rasmussen, der tilsammen går under navnet Kvalitetsreformen (stm) . Kvalitetsreformen
blev sat i værk i forbindelse med de danske finanslove i 2009 og 2010. Reformen er
en styrings- og administrationsreform, og reformens kerne var, at indføre
markedsøkonomiske modeller i den offentlige sektor, bl.a. gennem udlicitering,
borgerens frie valg, og markedsstyring. Derfor tager reformen da også sit
udgangspunkt i 1980’ernes Ny liberale opgør med velfærdsstaten, New Public
Management, der foreslår større markedsorientering i den offentlige sektor (Gyldendal, den store Danske)
Konsekvens af
virksomhedsgørelse:
Mere konkret, betyder virksomhedsgørelsen, at
lederne i institutionerne er nødt til at forholde sig til kunder frem for
borgere, til øgede lovkrav og til en professionaliseret organisering. Som
Henrik Herløv Lund (Hen14) beskriver
det, er Borgeren er ikke medborger, men forbruger, og de offentlige medarbejdere
er servicemedarbejdere, ligesom offentlige velfærdsydelser bliver til
serviceproduktion”.
Ledere i daginstitutioner er igennem en række
reformer blevet til det der går under betegnelsen decentrale ledere. En af
ændringen er b la. at lederne har fået mere autonomi/råderum, men også i højere
grad skal stå til regnskab for konsekvenserne, af de enkelte beslutninger. Vi
ser i casen en leder der per automatik afviser flytning af stue, fordi hun er
bange for “rutsjebane effekt”. ”Hvad
ville der ske hvis flere forældre fik samme ide?” siger lederen i casen. Man
kunne også forestille sig at hun var motiveret til at afvise flytning, for at
skåne den upopulære pædagog, der ikke har et godt samarbejde med den pågældende
forældre. Der kan også være helt 3. grunde.
Opsummering af
virksomhedsgørelse:
Vi ser det som et udtryk for virksomhedsgørelse,
når lederen i dette tilfælde vælger, at tage det op med forældrebestyrelsen.
Dels kan man sige det er i kraft af, at hun gerne vil yde service over for
forælderen ved at gå videre til rette myndighed ”forældrebestyrelsen” (Vang, 2011) . Alternativt kunne
lederen bare have affejet forælderen med et “sådan gør vi ikke her” men som
virksomhed er man nød til at imødekomme kundernes krav/ønsker eller i det mindste
kommunikere årsagen til ”sådan gør vi ikke her” på en måde så kunden forstår,
at det er gavnligt for kunden selv. Man er nødt til, at fremlægge dette på en
måde, så kunden føler sig serviceret tilfredsstillende. Lykkedes dette ikke vil
kunden/forælderen vælge, at finde en anden virksomhed/institution der opfylder
kundens ønsker og behov. På den måde er lederen og institutionen afhængig af
tilfredshed. Institutionens eksistensgrundlag er at brugerne er tilfredse og
derved ønsker at benytte virksomheden/institutionen.
Man kan argumentere for, at ovenstående er et
udtryk for virksomhedsgørelse.
Man kan her sammenligne med, hvordan tingene har
ændret sig ift. det traditionelle samfund. Førhen var det autoriteten der
suverænt bestemte reglerne og her indordnede man sig i højere grad. I dag, i
det senmoderne samfund har forældrene ”brugerne” en så stor stemme, at der er
blevet lavet en bestyrelse. Her bliver dilemmaer, forslag osv. taget op til
overvejelse og forældrene har medbestemmelse som aldrig før. ”eksempel sukker
politik i diverse institutioner”
Betydningen af virksomhedsgørelse kunne ud fra
casen være, at forælderen ønsker at skifte stue fordi der er utilfredshed med
serviceproduktionen ”personalet”. Hun mener der er bedre service på den anden
stue, derfor vil hun hellere derhen. I stedet for at forsøge at arbejde med
stuepædagogen om et bedre forløb, ønsker hun i stedet den ”nemme” løsning, som
i dette tilfælde vil være at skrifte stue.
På den måde håber forældreren at opnå større tilfredshed.
På baggrund af de ovenfor nævnte faktorer, kan vi
konkludere at det er blevet en mere kompliceret affære at være leder i en
institution (Jensen, 2009) . Lederne er udsat
for modsatrettede krav, samtidig med at de i højere grad står til ansvar for
institutionens succes.
Kilder:
Gyldendal, den store Danske. (u.d.). Hentet 04. Juni 2014 fra Gyldendal, den store Danske: http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Samfund/Offentlig_f
Gyldendal, den store Danske. (u.d.). Hentet 04. Juni 2014 fra Gyldendal, den store Danske: http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Samfund/Offentlig_f
pedersens, d. (u.d.). cbs. Hentet 03. Juni 2014
fra cbs.dk: http://www.cbs.dk/files/cbs.dk/offentlig_ledelsedp.pdf
Ifs. (u.d.).
Hentet fra lfs.dk/4540: https://www.lfs.dk/4540
James , M., & Jongeward, D. (1976, 9 oplag 1982).
Født Vinder. I kap.2 (s. 19-55). København: Borgens Forlag.
James , M., & Jongeward, D. (1976, 9 oplag 1982
side 31). Født Vinder. I kap.2. København: Borgens Forlag.
Jensen, T. (13. mar 2009). DKNyt. Hentet 03.
Juni 2014 fra dknyt.dk: http://dknyt.dk/sider/artikel.php?id=39857#.U42ngyh4Gkq
Klausen, K., Michelsen , J., & Mic, D. (u.d.). Lederne.
Hentet 03. Juni 2014 fra
http://www.lederne.dk/.../52F01D.../0/Dendecentraleleder.pdf: Side 2-11
Stm. (u.d.). Hentet 04. Juni 2014 fra stm.dk: http://www.stm.dk/multimedia/P_vej_mod_en_kvalitetsreform.pdf
Vang, B. o. (Januar 2011). institutioner. Hentet 25. Maj 2014 fra institutioner.dk: http://www.institutioner.dk/klynger/valby/filer/1323velkommetilforaeldrebestyrelseogforaeldreraadikbhkommune.pdf
Stm. (u.d.). Hentet 04. Juni 2014 fra stm.dk: http://www.stm.dk/multimedia/P_vej_mod_en_kvalitetsreform.pdf
Vang, B. o. (Januar 2011). institutioner. Hentet 25. Maj 2014 fra institutioner.dk: http://www.institutioner.dk/klynger/valby/filer/1323velkommetilforaeldrebestyrelseogforaeldreraadikbhkommune.pdf
Ingen kommentarer:
Send en kommentar