onsdag den 28. maj 2014

Uddrag fra daginstitutions lovgivningen



Lovene

Ud fra vores problemformulering besluttede vi os at undersøge de forskellige love om børns trivsel i dagtilbuddene. Vi fandt frem til en del, såsom bestyrelsen store ansvar for dagtilbuddene. Grunden til vi har valgt at kigge på disse love er, at lederen vælger at direkte søge bestyrelsen, derfor mener vi at det er relevant at se på bestyrelsens pligt(de love som baserer på bestyrelsen).

”Bekendtgørelse af lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge (dagtilbudsloven)”

I § 1 forklares kort formålet med lovene. Det synes vi er relevant at have med, fordi det viser hensigten med dagtilbuddene. Og vi har valgt at skrive det først, så der er et overblik med lovene. I alt har den 4 formål:

1) - Tilfredsstille børns og unges trivsel, udvikling og læring gennem dag-, fritids- og klubtilbud samt andre socialpædagogiske fritidstilbud

2) Give familien fleksibilitet og valgmuligheder med hensyn til forskellige typer af tilbud og tilskud, så familien så vidt muligt kan tilrettelægge familie- og arbejdsliv efter familiens behov og ønsker.

3) Forebygge negativ social arv og eksklusion, ved at de pædagogiske tilbud er en integreret del af både kommunens samlede generelle tilbud til børn og unge og af den forebyggende og støttende indsats over for børn og unge med behov for en særlig indsats, herunder børn og unge med nedsat psykisk og fysisk funktionsevne

4) Som sidst, skabe sammenhæng mellem tilbuddene, og gøre det sammenhængende, alderssvarende og udfordrende for børnene.

§ 3 går ud på at kommunalbestyrelsen har ansvar for dag-, fritids- og klubtilbud samt andre socialpædagogiske fritidstilbud. Ved at kigge på denne paragraf, får man et oversigt over kommunalbestyrelsens interessere og ansvar for dagtilbuddene, og det er også et halvt svar på hvorfor lederen søger bestyrelsen(ikke helt svar, fordi hun sagtens kunne handle anderledes).

I samme paragraf stk. 2 og 3, beskrives der at kommunalbestyrelsen skal fastsætte og offentliggøre kommunens mål og rammer for dagtilbuddene, samt sikre om børnepolitikken har medvirkning. Medvirkningen indebærer to punkter:

1)      - skabe fælles sammenhæng mellem tilbuddene efter lovene

2)      - bidrage særlig støtte til de børn og unge under 18 år

Stk. 4 i § 3 går ud på at kommunalbestyrelsen skal offentliggøre en oversigt over dagtilbuddene
kommunen, og tændsatser for tilskud til privat pasning og pasning af egne børn.


§ 4 handler om at kommunalbestyrelsen skal sørge for det påkrævede pladser i dagtilbuddene. Ud fra § 11 stk. 5 er de påkrævede pladser efter 30 timer om ugen.

§ 6 siger: ”Lederen af det enkelte kommunale dag-, fritids- eller klubtilbud m.v. har den pædagogiske og administrative ledelse af tilbuddet og er ansvarlig over for kommunalbestyrelsen herfor” dvs. at lederen er lige så ansvarlig som kommunalbestyrelsen er. Stk. 2 og 3 handler om det samme, hvor lederen er ansvarlig for institutionsbestyrelsen og privat leverandør.

Så har vi fundet love om ”dagtilbud til børn indtil skolestart”, som vi mener, er meget relevant for vores opgave, fordi de nogenlunde svarer på spørgsmålene vi har i hovedet. Og ikke mindst er det hjælp til kende lovene, for så vi har overblik når vi en dag skal ud og arbejde.

§ 7 siger at børn skal have fysisk, psykisk og æstetisk børnemiljø i dagtilbuddet. De skal have hjælp til at forbedre deres sundhed, udvikling og læring, samt tilværelse.

I samme paragraf stk. 2, siges der, at dagtilbuddet skal samarbejde med forældrene til at give børnene omsorg, og støtte barnets udvikling og selvværd, samt hjælpe med at få en god og tryg opvækst. Denne paragraf har stor indflydelse på vores case, fordi lige netop i den situation moderen er i har ikke sammenhæng med loven, dvs. at dagtilbuddet(lederen) samarbejder ikke med moderen, men vælger den nemme vej.

Stk. 3 siger igen at dagtilbuddet skal forbedre børns læring og udvikling af rettigheder gennem oplevelser, leg og aktiviteterne ind for den pædagogiske rutine. Dette giver børn mulighed for fordybelse, udforskning og erfaring.

Stk. 4 siger at dagtilbuddet skal give børn medbestemmelse, medansvar og forståelse for demokrati. Dagtilbuddet skal hjælpe til at udvikle børns selvstændighed, og evnen til at være social (såsom at komme i forpligtende fællesskaber og integrerer i det danske samfund). Denne stk. er noget vi mest har lagt vægt på, fordi vi mener at dagtilbuddene skal have stor fokus på børns udvikling i samfundet, især når samfundet hverdag forandre sig mere og mere.

Som sidst, men ikke mindst har vi stk. 5 som siger: dagtilbuddet skal i samarbejde med forældrene sikre en god overgang til skole. Samt skal dagtilbuddet også samarbejde med skolen og fritidstilbud, så de kan skabe en sammenhængende overgang.

Kilde:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=158274
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar